Quatre centres educatius de Mallorca utilitzen vídeojocs per aprendre matemàtiques

140 alumnes de 4t de primària ja han provat la usabilitat del recurs didàctic

El projecte pilot, anomenat “Play for learning”, fomenta la participació activa dels alumnes i  permet emprar-lo de manera autònoma des de casa seva

La Fundació Bit, pertanyent a Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, juntament amb la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa han posat en marxa gràcies al finançament de la Direcció General d’Innovació i Recerca el projecte pilot “Play for Learning”, basat en l’ús dels vídeojocs en l’aprenentatge de les matemàtiques.

Des del passat febrer i fins a final de maig més de 140 alumnes de 4t de primària dels centres educatius de Bendinat, Establiments i Jaume I i Mestre Pere Garau de Palma estan fent ús de l’eina, després d’haver rebut una sessió formativa al centre escolar per aprendre el funcionament del sistema i poder emprar-lo de manera autònoma a casa seva.

A banda de ser una eina de baix cost accessible a través d’Internet, senzilla d’utilitzar i fàcilment ampliable tant en continguts com en número d’usuaris, “Play for Learning” ofereix altres avantatges a l’alumne com és l’autocorrecció immediata, l’adaptació al seu horari i el foment de la seva participació activa i autònoma.

Els dos vídeojocs desenvolupats, “Laberint” i “Emparellat”, permeten reforçar continguts matemàtics com la geometria, el càlcul mental, la mesura i les operacions matemàtiques. Cadascun d’aquests quatre blocs conté diferents nivells de dificultat i cada nivell ofereix activitats d’avaluació i, en alguns casos, de pràctiques.

En el cas del vídeojoc “Laberint”, es tracta d’una activitat d’avaluació on l’alumne recorre un tauler virtual que simula la Serra de Tramuntana i a cada casella que arribi mitjançant un dau virtual ha de repondre una pregunta. L’alumne ha d’anar superant una sèrie de nivells i jugar contra un robot contrincant.

“Si per fer un pastís necessitam ½ kg de sucre. Quants paquets de ¼ kg necessitam?” o “N’Aina i n’Arnau són germans. N’Aina és la menor, té 11 anys, i n’Arnau té 11 anys més que ella. Quants anys té n’Arnau?” són algunes de les preguntes a les quals han de respondre els alumnes. Entre els quatre centres i fins ara s’han contestat un total de 38.000 preguntes.

Cada alumne realitza les activitats d’acord amb el ritme marcat pel mestre del seu grup, seguint un  pla d’activitats dissenyat específicament per a ells. “Play for learning” disposa també d’un sistema de seguiment on els diferents tipus de dades sobre l’activitat dels alumnes són emmagatzemades i analitzades durant la fase d’avaluació dels resultats que es té previst en el mes de juny.

En funció d’aquesta avaluació es faran les adaptacions que calguin perquè encaixi al millor possible al perfil dels alumnes amb la intenció de dissenyar en un futur un pla per incorporar-lo dins l’àmbit educatiu públic.

Així ho ha declarat el Vicepresident Biel Barceló dient que “en funció dels resultats de l’avaluació s’anirà estenent a més centres educatius i més mestres. A l’igual que la fibra òptica, són projectes que s’han d’implantar al llarg de diversos anys”.

El desenvolupament tecnològic de “Play for learning” ha estat realitzat per l’àrea de Salut de la Fundació Bit, a partir d’un altre projecte anomenat “Play for Health” que aplica els vídeojocs i diferents mètodes d’interacció en els mètodes de rehabilitació dels centres sanitaris. El fet que aquesta tecnologia sigui escalable a altres usos i àrees, ha facilitat la seva nova adaptació en l’àmbit de l’educació. Precisament el Vicepresident i Conseller d’Innovació, Recerca i Turisme ha fet referència a la importància dels diferents usos de la mateixa plataforma remarcant el seu doble ús en la salut i l’educació.

Durant el passat curs educatiu 2014-2015 ja es va implementar aquesta experiència en 58 alumnes de 4t de primària del col·legi Blanquerna de Marratxí. A partir d’aquesta experiència i després de què docents, alumnes i famílies valorassin positivament el sistema es va creure necessari un projecte pilot més ampli, en el temps i nombre d’usuaris, per obtenir resultats més concloents.