Eivissa concentra el 58% de tweets generats a les Illes Balears durant el 2015 i algunes de les etiquetes més populars al Twitter són #yacht, #estrenc, #santjoan, #challengemallorca2015 i #somtalaiotics

De dreta a esquerre: Miquel Àngel Roig, director ATB; Pere Fuster, director Fundació Bit; Esteve Lladó, coordinador àrea Turisme Fundació Bit

El director gerent de l’Agència Balear de Turisme (ATB), Miquel Àngel Roig i el director gerent de la Fundació Bit, Pere Fuster, han presentat aquest matí l’informe “Anàlisi de tendències a Twitter sobre destinacions turístiques de Balears en 2015″, un projecte de tecnologia big data basat en l’extracció de dades a xarxes socials duit a terme per la Fundació Bit i que resulta d’interès per a l’ATB alhora de conèixer millor els turistes que visiten les Illes Balears i al mateix temps orientar al sector turístic a prendre les decisions de gestió més adequades.

L’Agència Balear de Turisme s’ha mostrat molt satisfeta amb aquest informe donat l’interès i utilitat que suposen aquestes dades per al sector turístic actual, no només per ajustar-ho a les necessitats de les Illes Balears si no també per les solucions que poden aportar tant a empreses com a l’Administració Pública.

L’informe ofereix dades sobre el número de vegades que es menciona explícitament una destinació turística balear a Twitter. Per un costat, aporta la suma de tweets i retweets generats per a cada illa i, per altra banda, les tendències de mencions de les etiquetes o hashtags més freqüents per a cada illa dintre de les categories patrimoni, naturalesa, esdeveniments, platges, activitats esportives i topònims o zones.

Així, dels més dels 8 milions de tweets recopilats entre el gener i desembre de 2015, s’observa que Eivissa és la destinació més popular, concentrant els 4 milions i mig de tweets (58,3%) i duplicant gairebé Mallorca que té 2 milions i mig (32,2%). Menorca i Formentera es mouen al voltant dels 500.000 i 250.000 tweets, un 6,3% i 3,2% respectivament.

Respecte la temporada de l’any amb més activitat, es veu un increment generalitzat del número de tweets iniciat al maig i un descens que s’inicia entre el setembre i novembre, segons l’illa.

Si passam a analitzar les etiquetes o hashtags més emprats al Twitter el passat 2015 a l’illa de Mallorca, destaquen Es Trenc (#estrenc) a l’estiu i La Seu (#catedral), el Cap de Formentor (#formentor), la Challenge Ciclista Mallorca (#challengemallorca2015), el golf (#golf) i Palma (#palma) durant altres èpoques de l’any.

A Menorca, els més recurrents són els Talaiots (#somtalaiotics) i el Camí de Cavalls (#camidecavalls) a l’hivern i primavera i les festes de Sant Joan (#santjoan), la platja de Son Bou (#sonbou), l’activitat esportiva #yacht i el topònim #ciutadella a l’època estival.

Les etiquetes més emprades relacionades amb l’illa d’Eivissa són Dalt Vila (#daltvila), l’Illa des Vedrà (#esvedra), la festa House of Madness (#houseofmadness), la platja de’n Bosssa (#playadenbossa), #yacht i #sanantonio referint-se a la localitat de Sant Antoni de Portmany, totes elles utilitzades durant l’estiu.

Respecte a Formentera el Far de La Mola (#lamola) i el Dia de les Illes Balears (#diaib2015) es mencionen durant l’hivern i les praderies de posidònia (#posidonia), la platja de Ses Illetes (#sesilletes), l’activitat nàutica (#yacht) i la zona de Es Caló (#escalo) són les etiquetes més comuns a l’estiu.

Si revisam les correlacions entre l’arribada de turistes i l’activitat a la xarxa Twitter s’observa que, en el cas de les Pitiüses, hi ha una relació directe entre l’increment de tweets i retweets amb la temporada turística, fet que no és tan evident a Mallorca i Menorca.

Una tecnologia pròpia desenvolupada per Fundació Bit:
La tasca de recerca de dades a gran escala o big data es desenvolupa des de l’àrea de Turisme de la Fundació Bit des de l’any 2013.

Gràcies a la tecnologia pròpia desenvolupada per la Fundació Bit, s’ha pogut automatitzar l’extracció de grans conjunts de dades de manera diària, amb un processament que distingeix els tweets procedents de l’activitat turística de la resta de temàtiques que no interessen. Això ha estat possible amb el creument de freqüències de hashtags amb un catàleg de recursos turístics prèviament seleccionats.

De moment el projecte es basa en la xarxa social Twitter atès que és una font oberta que permet fer estudis de dades a gran escala. Tot i així, està previst incorporar noves fonts com Facebook i Instagram dintre del marc de col·laboració amb l’ATB.

Per veure un resum de la presentació clicau aquí i per descarregar-vos l’informe complet aquí.

2 comments to Fundació Bit i ATB presenten un estudi sobre les tendències en turisme de Balears a Twitter

• avatar Carlos

Hola, ¿vais a liberar el código de la tecnología que estáis usando para extraer datos? Sería de gran ayuda para otro tipo de investigaciones.

• avatar fbit

De moment, com que és un projecte en evolució i desenvolupament, encara no s’ha pres cap decisió sobre que se farà amb la tecnologia resultant. En cas que vulgui col.laborar amb la Fundació Bit en aquest àmbit, estam oberts a reunir-nos amb Vostè.

De momento, como es un proyecto en evolución y desarrollo, todavía no se ha tomado ninguna decisión sobre que se hará con la tecnología resultante. En caso que quiera col.laborar con la Fundación Bit en este ámbito, estamos abiertos a reunirnos con Usted.